TYPO London 2011

Niedawno wróciłem z drugiego dnia konfenecji. Jestem w mega ciężkim szoku. Czuję, że mózg zaraz eksploduje od nadmiaru, myśli, refleksji i inspiracji. Kto temu winien? Pan Neville Brody we własnej osobie. Ale od początku. Wczorajsze otwarcie przez Erika Spiekermanna poszerzyło moją wiedzę na temat imprezy. Dowiedziałem się, że Typo konferencje sięgają aż 1995 roku, kiedy to w Berlinie Pan Spiekermann wraz z kilkoma innymi osobami powołali ją do życia. Po kilku latach została przeniesiona do Londynu gdzie co roku zbiera się typograficzna śmietanka z całego świata. Oraz śmiałkowie, których stać na wywalenie sporej ilości pieniążków aby posłuchać swoich guru. Ale tak serio serio £650 za bilety to trochę przegięcie moim zdaniem. Uważam, że w ten sposób zamyka się drzwi przed nosem młodym projektantom. Gdyby nie to, że dostałem je za darmo pewnie siedziałbym teraz w domu i płakał w poduszkę z powodu absencji na imprezie. Ci którzy nie byli niech żałują! Wczoraj niestety wysłuchałem tylko jednej przemowy Dale’a Herigstada szefa agencji Possible Worldwide. Tytuł jego prezentacji to Where is what? What is where? Opowiadał o przestrzeni w mediach i to w jaki sposób będziemy mogli w nie ingerować. Później niestety musiałem iść do pracy i kiedy zmywałem naczynia na scenie Logan Hall w University of London rządził Michael Bierut! Nie mogę odżałować, tym bardziej, że podobno wygłosił świetną przemowę pt. The only important decision, która traktowała o właściwym doborze krojów pisma, ale jak zwykle wplatał dużo anegdotek na temat klientów i pokazywał ostatnio zrealizowane projekty w ramach Pentagramu. Dzisiaj na pierwszy ogień poszedł Michael B Johnson szef drużyny programistów Pixar zajmujących się produkcją narzędzi dla ichniejszych kreatywnych. Cudowna prezentacja, super wizualizacje. Objaśniał cały proces tworzenia filmów na przykładzie ich słynnych animacji. Do tej pory nie zdawałem sobie sprawy ile zaangażowania, ludzi i czasu trzeba poświęcić na stworzenie filmu animowanego. Szacunek! Następnie Antony Harrington, współzałożyciel londyńskiego OPX opwiadał o London Typographica, aplikacji stworzonej przez studio pozwalającej na mapowanie w czasie rzeczywistym ulicznej typografii miasta. Premiera za tydzień! Poza tym przybliżył literniczą historię Londynu, bardzo, bardzo ciekawa prezentacja. Gary Hustwit autor filmu o Helvetice i Objectified zaprezentował przedpremierowo urywki z trzeciej część serii czyli Urbanized. Film dotyczy designu w przestrzeni miejskiej, szczególnie skupiając się na DIY. Zrealizowany z tym samym zapałem co poprzednicy i jak nie jestem za bardzo zapoznany z tematem to nie mogę się doczekać aby zobaczyć całość. Uważam, że następnym wielkim mówcą był Tom Uglow dyrektor kreatywny Google i Youtube. Łeb nie od parady! Tytuł prezntacji to The art of post-digital. Objaśniał sposoby pracy w Google, pokazywał projekty, realizacje itp. Do tej pory jestem pod wielkim wrażeniem. Susana Rodríguez de Tembleque opowiedziała po krótce o kampanii stworzonej dla IBM z okazji stulecia działania. I na koniec gwiazda wieczoru Neville Brody. Zawsze był jednym z ulubionych designerów jednak do dzisiajszego dnia nie miałem nigdy okazji posłuchać na żywo. Teraz mogę powiedzieć, że jest jedną z bardziej inspirujących postaci jakich słuchałem w życiu. Naładował mnie tyloma pomysłami i refleksjami na temat naszej profesji, że aż nie wiem co z tym zrobić. Sposób w jaki mówił…eeh trzeba zobaczyć na żywo, szkoda że tylko godzina. Przybliżył działanie projektu Fuse, niektore projekty Research Studios no i eksperymentalna typografia przede wszystkim. Uwielbiam tego człowieka! Tak zakończył się dzień drugi. Jutro z samego rana pędzę na warsztaty z zakresu kaligrafii prowadzone przez Andreasa Frohloffa. Wieczorem wystąpi Chip Kidd, jaka szkoda, wielka szkoda ale będę wtedy w pracy… Pięknie, pięknie oby więcej takich imprez! TYPO London rocks! Impreza roku, dobranoc!

1 comment

Leave a Reply

