ACK i inne konkursy

Wczoraj doszły mnie słuchy o dość dziwnym zachowaniu Lubelskiej Chatki Żaka. W tamtym roku ogłoszony został konkurs na nowe logo instytucji. Wygrał znak autorstwa Marcina Muchy Moszyńskiego (znak po lewej). Wszystko było ok, nagroda wręczona i każdy spodziewał się wdrożenia logo do użytyku. Po czym wczoraj dowiedziałem się, ACK ma nowe logo nieznanego autora (znak po prawej), wyłonione w niewiadomo jaki sposób i bez informowania nikogo. Współczuje zwycięzcy konkursu. Tym samym nie rozumiem zachowania Chatki. Sytuacja moim zdaniem bardzo negatywnie wpłynęła na wizerunek miejsca ludzi, którzy uczestniczyli w organizacji konkursua i jury. Nieładnie! Marcin Mucha Moszyński opublikował oświadczenie na ten temat pt. Szopka Żaka:

Obecnie wprowadzany logotyp Chatki Żaka nie jest moją pracą wybraną w zeszłorocznym konkursie na logo. Jestem laureatem konkursu, który został rozstrzygnięty. Poprawki zasugerowane przez jury dotyczące typografii zostały przeze mnie naniesione następnego dnia po ogłoszeniu werdyktu. Poprawiony projekt przekazałem organizatorom konkursu. Nagroda została wypłacona. ‘Władze’ Chatki postanowiły jednak iż są bardziej profesjonalnym gremium niż jury konkursu w większości składającego się nauczycieli akademickich (IWA UMCS) i uznały mój projekt za zbyt słaby aby reprezentować tą instytucję. Wprowadzają inny projekt, nieznanego i podejrzanego pochodzenia. Nie chciałbym aby ktokolwiek kojarzył mnie z obecnie wprowadzanym logotypem i całą tą sytuacją. Wybrany projekt którego jestem autorem nie został zaprezentowany w żaden sposób, poza oficjalnym komunikatem w którym podane zostało tylko moje nazwisko jako zwycięzcy konkursu. Takie zachowanie instytucji kultury podważa autorytet pedagogów UMCS. Czytałem opinie, które sugerowały kumoterstwo a wręcz naprowadzały na fakt, iż pracy wygranej nie było a chodziło jedynie o wypłatę honorarium itd. Cała ta sytuacja jest znieważająca i oczernia mnie w oczach wszystkich zainteresowanych konkursem. Po ogłoszeniu werdyktu wybrana praca powinna być zaprezentowana publicznie oddając tym samym szacunek innym uczestnikom tego konkursu, co nie zostało uczynione. W związku z tym postanowiłem pokazać moją pracę zamieszczając powyższe sprostowanie aby nikt nie kojarzył mnie z nowym logo tej instytucji. Uważam całą tę sytuację za kuriozalną i czekam na oficjalne wyjaśnienie oraz podanie przyczyn takiej decyzji.
Mój opis logo dołączony do projektu konkursowego – grafika nawiązuje do charakterystycznego nakrycia głowy studentów, pośrednio ma przywoływać na myśl dach budynku. Lekkość kształtu i jego płynność ma kojarzyć miejsce do którego się odnosi ze strumieniem studenckich idei, rodzących się “pod czapkami”, a które znajdują swoje ujście “pod dachem” chatki żaka.

WERDYKT Z OBRAD KOMISJI KONKURSU NA LOGO I LOGOTYP AKADEMICKIEGO CENTRUM KULTURY UMCS „CHATKA ŻAKA” Jury konkursu na logo i logotyp ACK UMCS „Chatka Żaka” w składzie:
• Ewa Jabłońska
• Andrzej Jachim
• dr Sławomir Plewko
• prof. Artur Popek (przewodniczący)
• Zbigniew Sobczuk
w dniu 20 kwietnia 2010 roku rozstrzygnęło konkurs przyznając główną nagrodę Marcinowi Moszyńskiemu z Lublina za pracę oznaczoną godłem 231232. 
Uzasadnienie
Komisja Konkursowa doceniła generatywny i inspirujący znak zapadający w pamięć, jego wieloznaczną symbolikę oraz siłę formy. Praca w ciekawy sposób łączy ze sobą tradycję i nowoczesność. Prosta i proporcjonalna forma znaku jest łatwa do powielania, reprodukowania i skalowania. Komisja Konkursowa wyraziła jednak zastrzeżenia wobec użytej typografii, która sprawia wrażenie nieadekwatnej i osłabia wartość znaku – zasugerowano jej zmianę.
Wyróżnienia
Komisja Konkursowa nie przyznała wyróżnień.

To wszystko wiąże się z ogólną kondycją konkursów w Polsce i bardzo zniechęca do udzielania się w takich przedsięwzięciach. Widać mało kto wyciągnął wnioski z sytuacji związanej z Listem otwartym STGU i SPFP do Ministra Kultury i całej dyskusji jaka wywiązała się w środowisku po jego publikacji.

6 comments
  1. JM said:

    Oba loga są wyjątkowo kiepskie.
    Nie wiem czy laureat zapoznał się z regulaminem konkursu w którym brał udział. Nie wydaje mi się, aby ACK zobowiązywało się do wykorzystania logo. Bardziej pewnym jest, iż zamieścili w regulaminie klauzulę pod tytułem “ack zastrzega sobie prawo do niewykorzystania logo” lub coś w tym stylu.

    • rudzki said:

      Nie wnikam w jakość, chodzi o samo zachowanie chatki. Jeśli jakość jest za słaba należało rozwiązać konkurs, a nie wybrać logo ogłosić werdykt i wypłacić kasę. Po takim zachowaniu należy się spodziewać że znak będzie wdrożony

    • rudzki said:

      Pewnie zgadzam się z tobą, niech robią co chcą, tylko takie zachowania świadczą o poziomie instytucji. Jeśli organizuje się otwarty konkurs to zasady też powinny być jasne i otwarte. Wystarczyło wystosować oświadczenie, że znak, który wygrał nie spełniał warunków i wprowadzamy nowy autorstwa pana x i po sprawie. Tak bez żadnej wiadomości to nie ładnie. Ty też czułbyś się urażony gdybyś wygrał taki konkurs. A co do pieniędzy to ważniejszy jest fakt, że Twój znak jest w obiegu, reprezentuje daną instytucję.

  2. student said:

    Każda instytucja może wprowadzić logo jakie chce. To iż dane logo wygrało konkurs nie przesądza że będzie oficjalnym znakiem danej firmy i nikt się z niczego nie musi nikomu tłumaczyć. Autor zwycięskiego loga wziął kasę więc o co kaman? Tu chyba po prostu chodzi o urażone ego autora. Podejrzane pochodzenie loga? Tak… pewnie było przemycane razem z fajkami z Ukrainy. Sory ale to stek bzdur rozżalonego chłopca, który namalował słaby obrazek, nikomu się nie podoba i nie został publicznie pochwalony. ojejku jaka szkoda……

  3. puchatek said:

    O co chodzi z tą czarną siekierą w logo?

    • rudzki said:

      Heh, dopiero teraz zauważyłem, że można to odebrać w ten sposób;p Siekiera ma również symbolizować rozłożoną książkę jak i czapeczkę żakowską.

Leave a Reply

